Sunday 6 December 2015

Seronok Menjual

Teks: Faezah Mohd Nor

Assalamualaikum

Siapa di sini yang rasa seronok sangat bila menjual? Perasaan itu sukar untuk digambarkan dengan kata-kata. Keseronokan yang cukup memuaskan hati. Seronoknya sampai rasa ketagih mahu menjual lagi. Siapa yang pernah merasainya sahaja yang akan faham.

Saya mula berniaga atas talian (secara online) pada penghujung Oktober 2014. Baru setahun jagung berjinak-jinak dalam dunia perniagaan ini. Bermula sebagai ejen dropship, saya memulakan langkah mencari pelanggan dengan membuat iklan dalam kumpulan pengiklanan di Facebook. Alhamdulillah dapat juga hasilnya walaupun sekadar dua tiga orang sahaja yang membeli.

Pertama kali berjaya menjual, terus berkongsi cerita dengan suami. Seronok sangatlah kata orang. Senyum pun melebar saja sampai satu hari suntuk. Gembira sebab hasil titik peluh kita berjaya membuahkan hasil. Rasa puas hati sangat walaupun untungnya kurang dari RM10. Nilai wang ringgitnya sedikit tapi nilai memberi itu dirasakan sangat besar. Pada masa itu baru saya faham apa yang dimaksudkan orang dengan kuasa memberi. Rasa gembira itu pun satu nikmat. Nikmat yang wajib disyukuri.

Terlalu panjang rasanya jika hendak diceritakan perjalanan perniagaan saya. Alhamdulillah sehingga ke hari ini masih lagi beroperasi di bawah nama MyBabyChérie. Saya berazam untuk menaiktarafkan perniagaan saya hingga ke peringkat yang lebih baik. Sekarang saya sudah pon meningkat setapak lagi dengan menjadi pemborong dropship. Insyaallah saya akan berkongsi dengan lebih terperinci pada masa lain tentang bagaimana proses jual beli berlaku sebagai pemborong dropship kerana banyak kelebihannya terutama kepada mereka yang masih lagi bekerja tetapi pada masa sama mahu menjalankan perniagaan sendiri. 

Jangan lupa singgah di fanpage saya, MyBabyChérie!

No comments:

Post a Comment